قدرت هوش اجتماعی

نویسنده
تونی بازان
مترجم
حسین مطیع
تعداد صفحات
160 صفحه
سال نشر
1390
قطع
رقعی
ناشر
انتشارات بوکتاب
شابک
978-964-2775-89-7
قیمت
200000 ریال

قدرت هوش اجتماعی

The power of social intelligence

بخشهایی از کتاب…

هوش اجتماعی چیست؟
و چرا اهمیت دارد؟

  • آیا تصور اینکه با خویشاوندان همسر آینده‌تان کمی صحبت کنید، فکرتان را آزار می‌دهد.
  • آیا تصور قدم­زدن در یک مهمانی که پر از آدم­های عجیب و غریب است، شما را می­ترساند؟
  • آیا تا به حال اتفاق افتاده که به گروهی از مردم معرفی شوید و نام آن­ها را بلافاصله فراموش یا به جای حرف­زدن مِن و مِن کنید؟
  • آیا می­خواهید در یک مصاحبه شغلی اثر خوبی از خود بر جای بگذارید؟ ولی بسیار مضطرب هستید و به سختی می­توانید صحبت کنید.
  • آیا مایل هستید با مردم با خوشحالی صحبت کنید و به آسانی دوستان زیادی پیدا کنید؟

اگر هر یک از سناریوهای بالا با اخلاق شما سازگار است، و یا اگر هوش اجتماعی شما، کمی بیشتر ترقی کند، قدرت هوش اجتماعی طوری طراحی شده که به شما کمک کند.

در حقیقت هوش اجتماعی کاری می­کند تا با دیگران ارتباطی بهتر داشته باشیم. با این همه، انسان­ها موجوداتی اجتماعی­اند، و این استعداد، کاملاً حیاتی است؛ اگر بخواهیم خوب زندگی کنیم و از خودمان لذت ببریم.

هوش اجتماعی- یک تعریف

صادقانه بگویم، تقریباً همه­ی ما قبول داریم که مهارت­های هوش اجتماعی قابل رشد هستند و می­توانیم آن­ها را عملی کنیم، همچنین باید بدانیم که هوش اجتماعی شامل مهارت­های مختلفی است.

برای شروع، باید این توانایی را داشته باشید که رو در رو با گروه­های کوچک، با یک اتاق پر از افراد گوناگون و حتی در جمعیت­های بزرگتر با مردم ارتباط برقرار کنید.

مغز انسان، پیچیده­ترین، پیشرفته­ترین و قدرتمندترین ارگانی است که در جهان شناخته شده است. سروکار داشتن با یک مغز، مثلاً مغز خودتان، عمل بسیار سختی است. در حقیقت سروکار داشتن با تعداد بسیار زیادی مغز به طور همزمان، نشانه­ی نبوغ است.

کسانی که از لحاظ اجتماعی هوش بالایی دارند، برای برقراری ارتباط با دیگران و فهمیدن صحبت­های آنان مجبورند از همه­ی  قدرت  مغز و  بدن­شان استفاده کنند. باید نگرش­هایی را کسب کنند که دیگران را به رشد، خلاقیت، برقراری ارتباط و برخورد دوستانه تشویق کنند. همچنین آن­ها باید بدانند که چطور دوست پیدا کنند و چطور دوستان را نزد خود نگه دارند!

این هوش بسیار مهم، قدرت بحث و گفتگو را به یک قایقران ماهر، تشبیه می‌کند. شما آن قایقران ماهری هستید که قایق خود را در دریای مذاکره، با مهارت می­رانید!

تمامی این مهارت­ها لازم است تا کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند، خوش­صحبت و شنونده­ی بسیار خوبی باشند و بتوانند با موفقیت، با جهان ارتباط برقرار کنند. کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند، با کسانی که گذشته، سن، فرهنگ و یا عملکردهای اجتماعی متفاوتی دارند، راحت هستند و مهم­تر آنکه، قادرند کاری کنند تا مردم، در کنار آن­ها احساس راحتی و خوشحالی کنند.

مدیران به هوش اجتماعی نیاز دارند تا کار خود را به طور مؤثرتری انجام دهند. به همین ترتیب فروشندگان، متصدیان پذیرش هتل­ها و مهمانسراها، دبیران، پزشکان، مددکاران اجتماعی، کارکنان هتل و در حقیقت هر کسی که در طول روز، با اقشار مختلف مردم سر و کار دارد!

ضریب هوشی اجتماعی یکی از مهمترین و پر منفعت­ترین هوش­هایی است که می­توانیم آن را گسترش دهیم. و چه خبری از این بهتر که این هوش می­تواند گسترش یابد و پیشرفت کند!

هوش اجتماعی- نقاط ضعف و قوت

چند دقیقه­ای وقت بگذارید و روی یک کاغذ بزرگ، نقاط ضعف­ و قوت زندگی‌تان را بنویسید. مطمئن شوید که هم زندگی شخصی­ و هم زندگی کاری­تان را در نظر گرفته­اید. شگفت‌آور است اگر بدانید تعداد بسیاری از مردم و حتی کسانی که در تجارت موفّق هستند، به این مطلب اذعان دارند که صحبت با مردم در یک محیط اجتماعی آنقدر هم آسان نیست!

موقعیت‌های احتمالی زندگی­تان شامل موارد زیر هستند:

  • گوش­دادن به صحبت‌های مردم
  • مکالمه‏های کوچک اجتماعی
  • آگاهی از احساس دیگران در فرصت­های مختلف
  • فروش عقاید خود به دیگران
  • داشتن نگرشی مثبت در برابر خودتان
  • داشتن نگرشی مثبت در برابر دیگران
  • برخوردکردن با موقعیّت‏های سخت به صورتی شایسته
  • به وجود آوردن ارتباطی مناسب با مردم
  • ایستادن در مقابل دیگران برای احقاق حق­تان!
این مطالب را به اشتراک بگذارید: